Söndagen den 29 juli 2012 kl 13.00
Det var traditionell spelmansstämma med allspel, scenframträdande enligt spellista och buskspel
Arr: Västerås Spelmansgille och Vallby Friluftsmuseum![]()
![]()
Vädret hade varit lite osäkert de senaste dagarna, men stämmodagen blev det kanon och vi kunde hålla till utomhus, på Norrsyltagården, ett gårdstun med timrade hus runtomkring. Vädret har sällan sviket oss. Det var skapligt med spelmän och publik. 40 spelmän dök upp från när och fjärran.
Bilderna här nedan visar bättre än ord hur det såg ut och vad som hände.
Alla spelmän bjöds på fika i Vallby-kafeet.
Gammal marsch �fr. Gustav Vasas tid� e. Hyvlar-Pelle;
G-dur
Schottis från Blyberg, D-dur
Vals efter Marstalla-Olle; G-dur
Polska e. Hyvlar-Pelle, sk "Julpolskan", D-dur
Skänklåt av Got Olle, D-dur
Vals från Skrekarhyttan, A-dur
Schottis från Rejmyre, G-dur
Skänklåt efter Axel Inge, Ljusnarsberg,
G-dur
Per hade lite svårigheter att samla spelmännen, men sedan blev det full fart |
Det började samlas mycket folk |
En av spelmännen, Eva, hade reservspelman på ryggen |
En annan vy över publiken |