Spelmansstämma på Vallby Friluftsmuseum, Västerås

Söndagen den 29 juli 2012 kl 13.00

Det var traditionell spelmansstämma med allspel, scenframträdande enligt spellista och buskspel

Arr: Västerås Spelmansgille och Vallby Friluftsmuseum

Vädret hade varit lite osäkert de senaste dagarna, men stämmodagen blev det kanon och vi kunde hålla till utomhus, på Norrsyltagården, ett gårdstun med timrade hus runtomkring. Vädret har sällan sviket oss. Det var skapligt med spelmän och publik. 40 spelmän dök upp från när och fjärran.

Bilderna här nedan visar bättre än ord hur det såg ut och vad som hände.

Alla spelmän bjöds på fika i Vallby-kafeet.


Allspelslåtarna var följande:
 

Gammal marsch �fr. Gustav Vasas tid� e. Hyvlar-Pelle; G-dur
Schottis från Blyberg, D-dur
Vals efter Marstalla-Olle; G-dur
Polska e. Hyvlar-Pelle, sk "Julpolskan", D-dur
Skänklåt av Got Olle, D-dur
Vals från Skrekarhyttan, A-dur
Schottis från Rejmyre, G-dur
Skänklåt efter Axel Inge, Ljusnarsberg, G-dur


Klicka på bilden för att förstora den.

Spelmansgillet firar sitt 36 år och stämman på Vallby har hållits nästan lika många år.

Lite uppvärmning i stugorna.

Utanför stugan samlas publiken under tunträdet på Norrsyltagården
.

Efter att representant från Vallby friluftsmuseum och spelmansgillets ordförande hade önskat välkommen satte Per Torelli igång allspelet

Per hade lite svårigheter att samla spelmännen, 
men sedan blev det full fart

Det började samlas mycket folk

En av spelmännen, Eva, hade reservspelman på ryggen
 

En annan vy över publiken

Fler publikbilder

Några av spelmännen - Olika storlekar på instrumenten

Det blev en lagom lång spellista som fladdrar i vinden

Som sig bör var det Västerås spelmansgille som öppnade

Ingela är alltid en pålitlig deltagare 
som berättar trevligt om sina låtar

John hade samlat ett par andra munnspelare, 
Sigvard och Ingevar runt sig

John ska ju också ha ett solo

Ulf Svansbo är också en pålitlig deltagare som också berättar 
mysigt om sina låtar och som visar sin spelglädje

Det är som vanligt Bo Eriksson Spelman som är konferencier 
och presenterar spelmänn och grupper
"
Boris har också hittat till Vallbystämman med sina munspel

Lärs Englund är också en pålitlig deltagare med ett stort repertoar

Gerd klämmer i med durspel som är ett av hennes instrument.

Här har Gerd tagit hjälp av Ingvar som fyller ut med sin gitarr

Eva var en ny bekantskap. (Reservspelmannen har parkerats på sidan.)

Här är Eva med kompisarna Karin och Gustaf. En blivande spelman gömmer sig blygt bakom pappa.

VLT var där och passade på att prata med Karin och Gustaf.
Det kom ett litet reportage i VLT dagen efter

Det hela avslutades med några allspelslåtar

De flesta i publiken höll ut till slutet. 
En del gick nog också och lyssnade på buskspelet. 
Till startsidan