Föreningens ändamål

Att i en partipolitiskt obunden organisation i Västerås med omnejd tillvarata och utveckla intresset för folkmusik.

Föreningens styrelse

Du kan skicka meddelande till styrelsen genom att klicka på denna länken.

Föreningens adress är:

Västerås spelmansgille

c/o Lars Englund

Regementsgatan 16

723 45 Västerås

Obs! Länkarna till mejladresserna till styrelsemedlemmarna har inte lagts in för att försvåra för de personer, som skickar skräppost, s k spam.

Lars Englund

Vice ordförande

Hans Eriksson

Sekreterare

Lena Persson

Kassör

Hjördis Olsson

Ledamot

Gunilla Umegård

Suppleant

Dan Larsson

Valberedning
Jan Havelka och Siri Sjöqvist.

Medlemsavgift
Medlemsavgiften beslutas på årsmötet och är för närvarande kr 200:-. Vid utgången av 2005 hade vi 75 medlemmar varav en hedersmedlem. Nu 2017 är vi 51.

Instrument
Fiol och nyckelharpa är de vanligaste instrumenten. Det finns också en durspelsgrupp (C/G) och vi har enstaka medlemmar, som hanterar munspel, klarinett, gitarr, mandola, bas och flöjt.

Övrigt

Medlemmarna träffas varje tisdagskväll, med upphåll för jul och nyårshelgen. Vi övar till speciella framträdanden eller "bara" tränar låtar. Dessutom brukar vi fika och prata. Den sociala kontakten är också viktig!

Juni - augusti samlas vi på Vallby Friluftsmuseum, där vi håller till i Missionshuset. Är det vackert väder återfinns vi någonstans utomhus, företrädesvis på Norrsyltagården eller utanför Vikingahuset. Här brukar vi samlas vid 19-tiden.

September - maj finns vi i kaféet på Malmabergsgården Mötesplats, kl 19.00 - 21.00.

Inom Västerås spelmansgille finns ett spelmanslag, Aros spelmän, som spelar till dans och underhållning.

Våra övriga aktiviteter framgår av kalendarium.

Till startsidan