Västerås Spelmansgille - Dansant folkmusik

SGV CD 0210 Bläddra nedåt och provlyssna på några av låtarna!
Västerås Spelmansgille har nu passerat 25 år! Det har gått 5 år sedan vi gav ut vår förra skiva - en live-inspelning från vår konsert på Västerås Slott - och nu är det återigen dags att dokumentera vår verksamhet.

Vi har blivit några fler medlemmar, för närvarande ca 70 stycken. fioler och nyckelharpor är fortfarande basinstrument, men vi har också fått en durspelsgrupp på 10 personer där alla börjat som nybörjare för 3- 5 år sedan. Sist, men inte minst, har vi "vår" riksspelman på munspel, John-Erik Hammarberg, bördig från Jämtland och en stor ambassadör för munspelstraditionen och den jämtländska folkmusiken.

Vi träffas och spelar tillsammans varje tisdagkväll, vi spelar till dans, anordnar två spelmansstämmor varje år, är medarrangör i ännu en stämma samt framträder i många olika sammanhang, såsom inför pensionärsföreningar, bröllop och begravningar.

Låtarna på den här skivan är utvalde av grupperna, som framför låtarna och gillets spelledare har valt låtarna till allspelet. En övergripande tanke har varit att ur vår repertoar välja låtar, som inte så ofta förekommer dokumenterade på cd.

Allspelslåtarna är inspelade på Blåsbogården i Västerås den 18 juni 2002. Övriga låtar är inspelade i studio, Studio Grävlinge, Irsta, Västerås under juni månad 2002. 


 

Skulle Du vilja köpa vår CD-skiva, kontakta då någon i styrelsen , gärna via e-post, eller via föreningens adress.

Till startsidan


Låtprogram

  1. 1. Vals efter Fiol-Pelle
  2. 2. Hambo efter Uno Gill
  3. 3. Två polkor efter Uno Gill
  4. 4. Vals efter Nils Mårtensson
  5. 5. Polska av Leon Andersson
  6. 6. Mazurka efter Lars Hammarberg (provlyssna)
  7. 7. Vals av Jöns Andersson
  8. 8. Hambopolkett efter G Gustavsson
  9. 9. Slängpolska efter A G Andersson
  10. 10. Gånglåt från Lima
  11. 11. Polska efter J G Zuaw
  12. 12. "Trollet i skäkten"
  13. 13. Margaret's Waltz (provlyssna)
  14. 14. Gäddviksbäcken
  15. 15. Vals efter Jämt-Olle Ersson
  16. 16. "Gånge-Rolf"
  17. 17. Bildoktorns mazurka
  18. 18. Vals från Nord-Sverige
  19. 19. Hambopolska av Ruben Jonsson
  20. 20. Harphjortens polska
  21. 21. Brudvals efter Erik Larsson (provlyssna)
  22. 22. Gånglåt från Gonäs
  23. 23. Sala-Chottis
  24. 24. "Vårkänslor"
  25. 25. Polska från Uppland
  26. 26. Reinlender av Ole Enlid
  27. 27. Bakmes av Åker Erland Jonsson
  28. 28. "HPD3" (provlyssna)
  29. 29. Schottis från Glanshammar
  30. 30. Vals efter Marstalla-Olle

Nedanstående ur inlagan i cd-förpackningen.
1.  Vals efter Fiol-Pelle

Allspel

Karl Persson (1882-1956) eller Fiol-Pelle, som han kallades bland spelmän, föddes i Långshyttan i östra delen av Dalarna. Under en period arbetade han som kusk på Gästgivargården i Torsåker. Därefter fick han anställning på järnverket i Sandviken. Den här valsen var en av de låtar han tyckte om att spela. 

2.  Hambo efter Uno Gill

Allspel

Se nästa låt! 

3.  Två polkor efter Uno Gill

Allspel

Uno Gill (1912-2000) var med då Västerås Spelmansgille bildades och var en stöttepelare i föreningen tills han hastigt gick bort på nyåret 2000. Han hade lärt sig spela fiol av sin far, Karl Gill (1883-1960) och spelade tillsammans med honom i trakten av Gisslarbo. Uno spelade oftast understämman och, där det lämpade sig, ett stadigt och varierat "bondkomp". Hambon och framför allt polkorna är typiska "Uno-låtar", som han hade efter sin far. 

4.  Vals efter Nils Mårtensson

Ett munspel och en nyckelharpa

Nils Mårtensson var fiolspelman från Vällviken, som ligger vid Storsjöns västra sida i Jämtland. Valsen har upptecknats av fiolspelmannen Anders Heljeback från Oviken, vanligen kallad Anders i Logår'n. 

5.  Polska av Leon Andersson

Ett munspel

Leon andersson var fiolspelman och hovslagare. Han bodde och arbetade på Wångens Hingstdepå i Alsen, Jämtland och var en av initiativtagarna till bildandet av Alsens spelmanslag i mitten av 1950-talet, samt var dess ledare fram till 70-talet. Han var en mästare på att sekundera och hålla andrastämman. 

6. Provlyssna Mazurka efter Lars Hammarberg

Ett munspel

Lars Hammarberg spelade munspel och kom från Offerdal i Jämtland. Låten har John-Erik Hammarberg lärt sig av sin farbror, Pelle Hammarberg, också han munspelare. Lars härstammade från en vallon- och spelmanssläkt, som kom från Tolvfors Bruk i Gävle och flyttade till Offerdal i mitten av 1800-talet, när Rönnöfors Bruk och Åflohammars smedja anlades. 

7.  Vals av Jöns Andersson

Ett munspel

Jöns spelade dragspel, var bördig från Offerdals socken i Jämtland, men flyttade till Alsen 1950. Han spelade ofta tillsammans med Leon Andersson. De var också arbetskamrater på Wångens hingstdepå några år. Jöns hade ett lyhört spelsätt, som passade mycket bra ihop med Leons fiol. 

8.  Hambopolkett efter G Gustavsson

En fiol och ett munspel

G Gustavsson levde 1879-1961 och var från Björnlunda i Södermanland. Låten är 1973 upptecknad ur minnet av dotterdottern. 

9.  Slängpolska efter A G Andersson

En fiol

Anders Gustaf Anderssons (född 1868 på Mörkö, Södermanland) låtar har en ålderdomlig prägel. Han hade sina låtar i tradition efter en klockare, som var född på 1700-talet. Klockaren var notkunnig och kunde därför bevara låtarna i mer ursprungligt utförande. Upptecknad av Olov Andersson (OA 641). 

10.  Gånglåt från Lima

Allspel

Nr 746 "Gånglåt efter Kvarnmyr Lars" i Svenska låtar, Dalarna. 

11.  Polska efter J G Zuaw

Allspel

Johan Geregon Zuaw (1892-1981), Kumla, spelade restaurang- och populärmusik, ofta i duett med en pianist. Den här låten finns i en enkel handskriven notuppteckning i pärmen på en notbok, som en sonson ärvt och som sedan gjort en fri tolkning. Låten har spridits i större delen av landet genom att den kom med som kurslåt i Örebro. 

12.  "Trollet i skäkten"

Två fioler och en nyckelharpa

Polska efter Lars Persson "Geting-Lasse", låt nr 545 i Svenska Låtar, Hälsingland. Den här polskan har vi alltid med som allspelslåt på Linskördefesten på Vallby Friluftsmuseum första söndagen i september. 

13. Provlyssna Margaret's Waltz

Två fioler och en nyckelharpa

Valsen är skriven av Patrick Shuldham Shaw 1959. Den har blivit mycket populär i Skottland och var en av de mest spelade låtarna på radio där i ett antal år. I USA tror vissa att det är en traditionell amerikansk låt. Det finns också en dans komponerad till valsen. 

14.  Gäddviksbäcken

Två fioler

Kompositören, som hette Jonas Olsson, men ofta kallades Gällsbo Jonas var född och uppväxt i Gällsbogården norr om Gäddviken, Alfta, Hälsingland. Polskan, som finns i SSR's häfte "108 Svenska Allspelslåtar" har kommit till Västerås Spelmansgille genom en av våra medlemmar, som var god vän till Gällsbo Jonas. 

15.  Vals efter Jämt-Olle Ersson

Fyra nyckelharpor

Jämt-Olle var en Orsaspelman, som redan i 7-årsåldern började lära sig sin fars låtar. Senare blev Blecko Anders hans förebild, både var gäller spelstil och låtar. Sammanträffandet med Gössa Anders blev dock Jämt-Olles stora steg i utvecklingen. De kom att spela ett avancerat samspel, där Jämt-Olle stod för sekunderingen med sin viola. Deras spel blev mycket uppmärksammat på de s k Skansensamlingarna. Jämt-Olle (1872-1938) tog senare till sig en egen spelstil, som kännetecknades av enkelhet och som benämndes "Jämt-Olle stilen". 

16.  "Gånge-Rolf"

Fyra nyckelharpor

Gånglåt från Junsele av Rolf Söderberg tillägnad vikingen Gånge-Rolf. 

17.  Bildoktorns mazurka

Durspelsgruppen samt kontrabas och gitarr

Mazurkan är komponerad av Torbjörn Persson, som förekommer varje vecka i Västmanlands lokalradio som bildoktor, där han svarar på frågor om allt i bilreparationsväg. 

18.  Vals från Nord-Sverige

Durspelsgruppen samt kontrabas och gitarr

Valsen är allmänt spelad och kallas även Vals från Pajala. 

19.  Hambopolska av Ruben Jonsson

En nyckelharpa och ett durspel

Nyckelharpspelmannen Ruben Jonsson levde 1914-1994. Han hade sitt stora intresse för spelmansmusik med sig hemifrån Hälsingland, där han i ungdomen spelade fiol och hade sina förebilder. Morfar, som Ruben ofta pratade om, hette Per Jonsson "Olars-Pelle" och finns dokumenterad i Svenska Låtar. Ruben var medlem i Västerås Spelmansgille och vi är glada över att få föra en av hans låtar vidare på det här sättet. 

20.  Harphjortens polska

Ett munspel och ett durspel

Låten, som är upptecknad av Th. Karlsson, har lärts ut på en durspelskurs i Härnösand. Gubben Hjort, som kallades för Harphjorten, spelade nyckelharpa och vandrade runt i Medelpad omkring år 1900. Detta är den enda låt som veterligt är bevarad efter honom. 

21. Provlyssna Brudvals efter Erik Larsson, Ansätten

Ett munspel och två durspel

Erik Larsson (1860-1936) var fiolspelman. Han var en flitigt anlitad bröllops- och dansspelman. Ofta spelade han tillsammans med sin svåger Olof Persson-Hammarberg från Ede, Offerdal. Erik Larsson härstammade från dalfolket, en grupp nybyggare från Mora, som flyttade upp till nordvästra Offerdal och bröt ny mark i början av 1820-talet. Han var bosatt i fjällbyn Ansätten, som ligger mellan Offerdal och Hotangen. 

22.  Gånglåt från Gonäs

Allspel

En gånglåt från Dalarna av Henry Fredriksson. Gånglåten spelas ibland också som en brudmarsch. 

23.  Sala-Chottis av William Lundin

Tre fioler

William Lundin (1921-1995), Sala, var spelkamrat med många i Västerås Spelmansgille. Några av hans egna låtar finns utgivna i Västmanlands Spelmansförbunds häfte "Spelmanslåtar från Sala för 2 fioler", där Sala-Chottis har nr 1. 

24.  "Vårkänslor", polska av Hugo-Pelle

Tre fioler

Hugo-Pelle är Hugo Pettersson från Eskilstuna. "Vårkänslor" är en av de låtar som hängt med i Västerås Spelmansgille allt sedan starten 1976. Nr 57 i Västmanlands Spelmansförbunds häfte "65 Västmanlandslåtar". 

25.  Polska från Uppland

Fem fioler

Sagesman okänd. Vi har hämtat låten från Traditioner af Swenska Folk-Dansar, en samling låtar - efter tidens sed arrangerade för piano - som först gavs ut år 1814-1815 av Arvid August Afzelius och Olof Åhlström. 

26.  Reinlender av Ole Enlid

Fem fioler

Ole Enlid från Budalen, Norge, levde 1877-1967. Reinlender är Norges motsvarighet till schottis. Låten har vi hämtat från en skiva med Spelmannslaget i Bondeungdomslaget i Nidaros. 

27.  Bakmes av Åker Erland Jonsson, Malung

Tre fioler

Den här låten är hämtad ur Kalle Almlöfs repertoar. 

28. Provlyssna "HPD3", polska efter Hyvlar-Pelle

Allspel

Låtarna efter Hyvlar-Pelle har sällan några namn varför vi har döpt den här till HPD3, där HP står för Hyvlar-Pelle, D för D-dur och 3 är ett ordningsnummer. Hyvlar-Pelle hette Per-Erik Persson, var hyvlare på Uttersbergs bruk och levde mellan 1855 och 1949. Den här polskan skall spelas som en skuvpolska, som är en specifik västmanländsk polskedanstyp. 

29.  Schottis från Glanshammar

Allspel

En traditionell schottis, som finns i många snarlika varianter. Just den här har vi efter Erik Olsson från Glanshammar. 

30.  Vals efter Marstalla-Olle

Allspel

Olov Olsson "Marstalla-Olle" var en fiolspelman, som ofta anlitades på bröllop och andra kalas. Han dog 1906, 65 år gammal. Marstalla-Olle var bosatt i Marstalla i Harbo socken i Uppland och många av hans låtar har förts vidare av August Bohlin och Curt Tallroth. Den här låten har nyckelharpsgruppen i Spelmansgillet spelat "i alla år".